Auto pukseerimise nõuanded

Auto pukseerimine on vastutusrikas tegevus, mis eeldab mitmete ohutusnõuete järgimist, et vältida sõiduki kahjustusi ja tagada kõikide osapoolte turvalisus. Õige varustuse valimine, õige pukseerimisköie kinnitamine ja õige tehnika järgimine on olulised, et tagada sujuv ja ohutu pukseerimisprotsess. Need nõuanded annavad ülevaate parimatest praktikatest ja ohutuseeskirjadest, mida järgida auto pukseerimisel, et vältida vigastusi ja varakahjusid.

Millised on auto pukseerimise nõuded

Pukseerimisel tuleb olla teadlik ka liiklusseadusest, et pukseerimine oleks korrektne ning ohutu. Väga oluline nõue on see, et pukseerimisel ei tohi sõidukite kiirus ületada 50 km/h. Üldiselt on keelatud ka kiirteel pukseerimine, kuid kui tekib vajadus, siis tohib erandina pukseerida lähima ärasõidukohani. 

Painduva ühenduslüli puhul peab sõidukite vahemaaks peaks olema viis kuni kaheksa meetrit ja selle keskosa peab olema selgesti nähtavalt tähistatud. Jäik ühenduslüli ei tohi olla pikem kui viis meetrit.

Pukseerida ei tohi kaherattalise sõidukiga ega kaherattalist sõidukit.

Varustus:

  • Puksiirköis (kineetiline või tavaline, sobiva tugevusega).
  • Seeklid või konksud köie kinnitamiseks pukseerimispunktidesse.
  • Ohukolmnurk.
  • Vajadusel helkurvest, et tagada nähtavus.

Ettevalmistus:

  1. Kinnita köis mõlema sõiduki ettenähtud pukseerimispunktidesse.
  2. Kontrolli, et köis on terve ja sellel puuduvad mehaanilised vigastused.
  3. Pane ohukolmnurk pukseeritava sõiduki taha ja lülita sisse ohutuled.

Nõuandeid pukseerimiseks:

  • Sõidukite vaheline distants peaks olema 5–8 meetrit.
  • Alusta sujuvalt, väldi järske liikumisi.
  • Jälgi, et pukseeritav sõiduk aitaks pidurdamisega vältida köie lõtvumist.

Ohutus:

  • Vastavalt liiklusseadusele §15 lõige 1 punkt 4 ei tohi pukseerimisel sõiduki kiirus olla suurem kui 50 km/h. 
  • Vali marsruut, kus pole järske pöördeid ega tugevat liiklust.
  • Keti kasutamine pukseerimiseks on keelatud.

Eesti liiklusseaduse §62 lõige 4 kohaselt on keti kasutamine pukseerimiseks keelatud.

auto pukseerimine

Sobivad köied sõiduki pukseerimiseks

  • Veniv köis: Elastne tõmbeköis, mis neelab tõmbejõudu, sobib raskete maastikutingimuste ja sujuvama pukseerimise jaoks.
  • Kineetiline köis: Sarnane venivale köiele, kuid veelgi elastsem ja tõhusam raskes olukorras sõiduki vabastamiseks, kuna salvestab ja vabastab energiat tõmbe ajal.
  • Jäik ühendus: Metallist või tugevatest materjalidest ühendus, mis hoiab sõidukeid stabiilses distantsis, sobib paremini tasasel teel ohutuks pukseerimiseks.

1. Sõiduautod

Sobib sõiduautode pukseerimiseks, eriti linnas ja maanteedel. Kui soovite pukseerida autot maanteel, siis veniva köie miinimum pikkus peab olema 5m ning köie maksimumpikkus ei tohi ületada 8m.

Pukseerimine pärast mootoririket linnaliikluses.

Sobivad tavalisteks pukseerimisolukordadeks, kus ei ole vaja erakordset tugevust.

Kui sõiduauto  on kinni sügavas lumes või mudas, võib vajalik tõmbejõud oluliselt suureneda. Eriti rasketel juhtudel või off-road kasutuses võib olla vajalik tugevam köis, miinimum diameeter 22mm.

Diameeter (mm) Pikkus (m) Köie Tüüp Olukorrad
18mm-20mm 5 - 8 Veniv puksiirköis Avariid, rikked
off-road maastur

2. Maasturid

Suurepärane maasturite pukseerimiseks, eriti maastikul ja rasketes ilmastikutingimustes.

Kui soovite pukseerida maasturit maanteel, siis veniva köie miinimum pikkus peab olema 5m ning köie maksimumpikkus ei tohi ületada 8m.

Maasturi väljatõmbamine mudast või lumest.

Tugevamad köied, mis on loodud suurema kaaluga maasturite jaoks.

Lumetormid ja porised tingimused võivad suurendada maasturi kaalu ja pukseerimise keerukust. Kaaluge tugevama köie kasutamist.

Diameeter (mm) Pikkus (m) Köie Tüüp Olukorrad
22-26mm 6 - 10 Veniv puksiirköis Maastik, lumised tingimused

3. ATV-d ja lumesaanid.

Ideaalne ATV-de pukseerimiseks.

Kinni jäänud ATV-d lumes, rabas või mõnes teises pehme pinnasega kohas.

Lumesaanide pukseerimiseks ja välja tõmbamiseks.

 

 Diameeter (mm) Pikkus (m) Köie Tüüp Olukorrad
12-16mm 4 - 8 Veniv puksiirköis Maastik

4. Kaubaveokid, traktorid, kombainid, metsatehnika

Kergemad traktorid ja kaubikud ning põlluharimismasinad 32-40mm

Raskem tehnika: suuremad veokid, kombainid ,traktorid, metsatehnika, lumelükkamise sahad 40-56mm.

Kui soovid infot millist köit valida, võta julgelt ühendust +37256820203 või kirjuta info@isplice.ee

 Diameeter (mm) Pikkus (m) Köie Tüüp Olukorrad
32- 56mm 6 - 12 Veniv puksiirköis Maastik, lumised tingimused, põllud, metsad

Puksiirköie tööd

Auto pukseerimise KKK

Automaatkäigukastiga autode pukseerimisel tuleb olla eriti ettevaatlik, kuna vale käsitsemine võib käigukasti tõsiselt kahjustada. Enne pukseerimist on tõepoolest oluline teada automaatkäigukasti tüüpi, kuna erinevatel käigukastidel on erinevad pukseerimisreeglid.

Variaator- ja DSG-käigukastid: Kui mootor töötab ja käik on neutraalasendis (N), siis võib mõnda variaator- (CVT) ja DSG-kasti (kahe siduriga käigukast) varustatud autot lühiajaliselt ja aeglaselt pukseerida. Kuid seda tuleb teha äärmise ettevaatlikkusega ja vaid juhul, kui tootja kasutusjuhend seda lubab.

Planetaarne käigukast: Planetaarse käigukastiga autosid tuleks pigem üldse mitte pukseerida või teha seda ainult hädavajadusel ja lühikestel vahemaadel. Kui pukseerimine on vältimatu, tuleks veenduda, et neutraalasend on õigesti valitud ja liikumine toimub aeglaselt.

Üldine soovitus: Automaatkäigukastiga autosid on sageli parem transportida haagise või pukseerimisteenuse abil, kuna pukseerimisega kaasnevad olulised riskid, eriti kui käigukasti tüüpi või tootja juhiseid pole selgeks tehtud.

Kui kasutusjuhend pole kättesaadav või kahtled, on turvalisem vältida pukseerimist ja kasutada spetsialiseeritud transporditeenust.

“Konnaga auto vedamine” viitab sageli pukseerimismeetodile, kus kasutusel on spetsiaalne seadeldis, mida nimetatakse rahvapäraselt konnaks. Tegemist on väikese kahe ratta ja haakeraamiga konstruktsiooniga, mis tõstab pukseeritava auto esisilla või tagasilla ratastega maast lahti.

Seda meetodit kasutatakse sageli automaatkäigukastiga autode pukseerimisel, kuna see vähendab käigukasti kahjustamise riski, sest auto ratastega ühendatud osa ei puutu teel kokku. Selline pukseerimine on ohutum ka siis, kui sõiduk on tugevalt kahjustatud või kui tavaline pukseerimine pole mingil põhjusel võimalik.

Peamised eelised:

  • Väldib sõiduki käigukasti või veosüsteemi kahjustusi.
  • Lihtsam ja turvalisem viis pukseerida sõidukeid pikematel vahemaadel.

Vali alati köis, mis vastab pukseeritava sõiduki kaalule ja on valmistatud vastupidavast materjalist, nagu nailon või polüamiid.

Kineetiline puksiirköis on ideaalne maastikul ja raskemates päästetöödes, kuna venib ja neelab tõmbejõu šokke, pakkudes sujuvamat tõmmet.

Tavaline puksiirköis sobib lihtsamateks pukseerimistöödeks linnas ja tasasel pinnal.

Üksi olles autot pukseerida ei saa, seega on vaja helistada puksiiriabisse. 

Eesti liiklusseaduse §15 lõige 1 punkt 4 kohaselt on pukseerimisel suurim lubatud kiirus 50 km/h.